Ameel Brecht
(be)

Als begenadigd gitarist richt Ameel Brecht zich met zijn soloproject tot de essentie. Het betoverende timbre van zijn akoestische resonatorgitaar en –mandoline voert je mee naar een verstilde, melancholische wereld waarin je de grip op tijd en ruimte verliest.

Ameel Brecht is medeoprichter van het akoestische deep-listening collectief Razen (in 2016 in 4AD), een impro-ensemble dat bekendstaat omwille van hun ongebruikelijke keuze voor middeleeuwse muziekinstrumenten. Solo kiest Ameel voor de klankkleur en de galm van de resonatorgitaar en –mandoline, waarop hij zijn talenten als klassiek opgeleide gitarist de vrije loop laat.

Doorheen pure polyfone muziek zonder franjes, laat Ameel zijn klassieke techniek en open stemmingen op ongeziene manier versmelten met zijn liefde voor vroege ragtime à la Roy Smeck, slidegitaar grootmeesters en de barokmuziek van o.m. de Ierse componist O’Carolan en de Duits-Italiaanse muzikant en componist Kapsberger.

Terend op heel wat vakmanschap en tonnen volharding, is de jonge muzikant steeds op zoek naar een eigen muzikale taal. Na jarenlang zoeken, graven en non-stop muziek spelen, produceert Ameel een klank die onder het vel kruipt en slaagt hij erin de instrumenten voor zichzelf te laten spreken op zijn betoverende debuut Polygraph Heartbeat (2018, Kraak). In negen composities legt Ameel zijn ziel vast op plaat en creëert hij een geheel eigen finger picking idioom, gebaseerd op Europese tradities.

Ameel Brecht speelt op 16 juli een akoestische set in de unieke setting van de oude Broederschool te Diksmuide.