Efrim Manuel Menuck + bààn

deel een rit op carpool.be

vr 07.06.2019

| ► deuren open: 20:00 uur / bààn begint om 20:30 | ► 11 € Korting / 13 € VVK / 15 € Kassa / 3 € UiTPAS Kansentarief | ► Staand evenement |

concert @ 4AD

bààn
(be)

Bààns meeslepende sound houdt je van meet af aan in een muzikale houdgreep waaruit je jezelf heel moeilijk kan loswringen. Tegenstribbelen hoeft niet. Het duo vervoert je immers met grote tederheid naar uiterst mooie hogere sferen.

Bààn creëert soundscapes zwevend tussen ambient, psych, rock en jazz en is een kei in het scheppen van een sfeer waarin de luisteraar zichzelf volledig verliest. Hun muzikaal universum leunt sterk aan bij de instrumentale krautrock van Can en dichter bij huis Go March en hun spaced-out sound stuurt je op een bààn rond de aarde.

Brusselaars Pascal N. Paulus (toetsen) en Jean-Philippe De Gheest (drums) zijn sinds 2016 de bezielers van bààn. Paulus werkte in het verleden al samen met o.m. Melanie De Biasio, La Jerôme en Kris Dane. De Gheest is percussionist bij Piloot en sloeg de handen eerder in elkaar met Mark Lanegan.

Deze Brusselse tandem releasede kort na oprichting een baanbrekend debuutalbum. De titelloze instrumentale plaat omvat twee uitgesponnen tracks, gooit alle onnodige opsmuk overboord en klinkt bloedmooi in zijn eigenzinnige simpliciteit. Elke toets, elke slag, maakt deel uit van de betovering. Samen met fotograaf Maël Lagadec ontwikkelde de band voor deze tracks twee films waarin de muzikale atmosfeer van bààn op beeld vastgelegd wordt.

Heel binnenkort gooit het duo het tweede album Outtakes de wereld in. Een collector’s item dat alleen digitaal en in beperkte oplage op cassette beschikbaar zal zijn. Benieuwd? Wentel je in bààns warme muzikale deken op 7 juni in 4AD.

Efrim Manuel Menuck
(ca)

Efrim Manuel Menuck aan u voorstellen hoeft wellicht niet meer. Als bezieler van 4AD-favorieten Godspeed You! Black Emperor én Thee Silver Mt. Zion, gooide hij al grote ogen zowel binnen als tot heel ver buiten onze club!

Menuck bouwde als muzikant en brein achter deze postrockpioniers een welverdiende cultstatus op binnen het maatschappijkritische punkmilieu en de postrock- en avant-noisescene. Zijn solowerk is minder bekend, maar doet allerminst onder aan zijn twee grootste projecten.

Na zijn solodebuut in 2011, bracht Menuck vorig jaar een tweede album Pissing Stars uit bij het toonaangevende Constellation Records. Al jaren spookt de kortstondige liefdesrelatie tussen een Amerikaanse televisiepresentatrice en de zoon van een Saoedische wapenhandelaar door het hoofd van de Canadese gitarist. Geïnspireerd door deze absurde romance, probeert Menuck te begrijpen hoe zoiets moois als de liefde kan floreren in een hopeloze wereld aangetast door corruptie, hypocrisie, kapitalisme, haat en oorlog, met een verscheurende apocalyps op de loer.

Menuck is getekend door een hard leven en voert een pijnlijke innerlijke strijd en dat hoor je. Er valt weinig hoop te rapen op Pissing Stars. Aan de hand van pulserende gitzwarte drones, klagerige zang en expressieve soundscapes opgebouwd uit huilende gitaren en modulaire synts, vertelt het album een verhaal van uitzichtloosheid. Menuck sleurt de luisteraar mee in een afgrond van droefheid, met een sprankeltje licht – in de vorm van de liefde voor onze dierbaren – dat op het allerlaatste toch door de duisternis priemt.

Wij zijn sowieso al erg grote liefhebber van alle muziek gecreëerd door Menucks handen en dit soloalbum overtuigt ons des te meer.  Wanhopig, zenuwslopend, deprimerend en beangstigd maar bovenal: o zo onwaarschijnlijk mooi.