Iva Bittová & Vladimír Václavek + Lydia Lunch & Weasel Walter

deel een rit op carpool.be

vr 21.10.2016

| ► deuren open: 20:00 uur / begint om | ► 10 € Korting / 12 € VVK / 14 € Kassa | ► |

concert @ 4AD

Lydia Lunch & Weasel Walter
(us)

20.30

Vurige vrouwentongen, deel 1. Lydia Lunch, één van de meest controversiële spoken-wordperformers van haar generatie, gaat in de clinch met de virtuoze drummer Weasel Walter: ‘Brutal Measures’ is een intieme, angstaanjagende, en vaak hilarische voorstelling. Een brutale, muzikale vérité-avond met verhalen over en uit de duistere onderkant van Amerika!

Lydia Lunch – Queen of No Wave; muze van The Cinema of Transgression – is uitgesproken, gepassioneerd, confronterend! Of ze nu doorheen de New Yorkse no wave-scène scheurt met Teenage Jesus and the Jerks, of het podium deelt met James Chance, Nick Cave, en Sonic Youth… Of de pornografische oorlogszucht van het patriarchaat aan de kaak stelt, of gebroken harten liefdesliedjes toefluistert: ze kwijt zich van de taak met een spervuur aan woorden, tomeloze energie en het bonkend hart van een krijgster.

Haar creatieve output, als schrijfster, muzikante, dichteres, spoken word-artieste en fotografe… is nauwelijks te volgen: Lunch is al decennialang op tour, heeft tientallen artikels, boeken en platen gepubliceerd, en weigert simpelweg – en gelukkig maar! – haar mond te houden. ‘The Conspiracy of Women’, haar beruchte aanval op het patriarchaat, kreeg onlangs nog een reissue op het Other People-label van Nicolas Jaar.

Weasel Walter is een multi-instrumentalist en componist uit Brooklyn – gekend (of net niet?) van het New Yorkse punk-jazz/no-wave/prog-gezelschap The Flying Luttenbachers – en staat garant voor brutale, nihilistische improvisatie op drums. Lunch verklaart de opzet van hun colloboratie: “‘Brutal Measures’ is mostly improvisational tag team spoken word and drums. Weasel starts it off… I jump in… we take it from there. There are no songs to speak of – just extreme spontaneous explosions of music offset with semi-improvisational dark poetics.” Ofte samengevat: ‘Beautiful, brutal madness’.

Iva Bittová & Vladimír Václavek
(cz)

21.30

Vurige vrouwentongen, deel 2. Violiste en stemkunstenares Iva Bittová is een fenomeen in de Tsjechische avant-garde, en ver daarbuiten. Met haar onweerstaanbare charme, originele stem en frisse melodieën doorbreekt ze de grenzen tussen avant-garde, rock, folk en duistere wiegeliedjes.

In de muziek van Iva Bittová weerklinkt de folkmuziek van haar moederland Tsjechië, de creativiteit van jazz en de speelsheid van hedendaagse pop. Haar hoogsteigen muzikale taal wordt gekleurd door een schitterende stem die ze op onnavolgbare wijze laat samengaan met virtuoos vioolspel: ze lacht, weent, kakelt, tsjirpt, maakt rare keelgeluiden, laveert van boosheid tot kinderlijk verrassing, terwijl ze nu eens op haar viool tokkelt, dan weer het instrument ritmisch mismeestert.

Na een gesmaakte passage op ons podium in 2002 is deze multi-getalenteerde en ietwat geflipte rasperformer terug, ditmaal geruggesteund door producer/componist/gitarist Vladimír Václavek (met wie ze in ’97 het bekroonde ‘Bílé inferno’ uitbracht). Een concert van Bittová en Václavek is een buitengewone belevenis, Lies Steppe (Klara) is fan van het eerste uur: “Eén van de concerten die in mijn geheugen staan gegrift, is dat van Iva Bittová en gitarist Vladimir Václavek (Vooruit, 1999). Het duo bewees in Gent dat je met eenvoudige middelen en een ongebreidelde dosis lef en fantasie soms veel verder komt dan met allerlei technologische hoogstandjes.”

Kwadratuur zag hetzelfde concert, en pende neer: “Een ontketende Diamanda Galás die zich waagde aan flamenco en zigeunermuziek en tegelijkertijd oefent op het vioolconcerto van Philip Glass kwam als omschrijving aardig in de buurt van wat Bittová in Gent op de planken bracht: een show in de beste betekenis van het woord, waarbij de muziek geen excuus werd, maar de centrale plaats bleef innemen.”