Konono N°1 + Razen

za 22.10.2016

deuren open: 20:00 uur / begint om / 8 € Korting / 10 € VVK / 12 € Kassa / Staand

concert @ 4AD

Razen
(be)

20.30

Een curiosum: Razen uit Brussel maakt experimentele, minimalistische drones met niet-alledaagse instrumenten (doedelzakken, Indiase santoor, middeleeuwse schalmei) op een bedje van vintage elektronica. De Balkan, de Schotse highlands en de Ethiopische brousse liggen ter hoogte van Schaarbeek slechts een steenworp van elkaar.

Razen debuteert in 2010 op het Genste Kraak-label met een split-lp in het gezelschap van Sheldon Siegel en kiest van in den beginne voor muziek die doordrongen is van etnische invloeden en improvisatie: ze bouwen een kruising tussen oude volksmuziek, hedendaags klassiek en elektronica. Razen ontspoort in een filmische geluidstrip waar Bohren & Der Club of Gore en Moondog elkaar ontmoeten.

Achter het hoogst originele project schuilen oprichters Brecht Ameel en Kim Delcour, maar de laatste jaren wordt het collectief versterkt door Pieter Lenaerts (vijfsnarige contrabas en sarangi), Paul Garriau (draaiorgel) en David Poltrock (ondes-Marthenot).

Nieuwe worp ‘Endrhymes’ treedt grotendeels in de voetsporen van voorganger ‘Remote Hologram’ (uit 2014), maar de rauwe drones geven ook ruimte aan een meer uitgepuurde en melodieuze aanpak. Razen is wijds, weird en wonderbaarlijk. Of in de woorden van rocklegende Julian Cope: ‘an intoxicating sauce of stark and tripped out ritual music’.

Konono N°1
(CD)

21.30

De duimpiano-legendes van Konono No.1 sloegen de handen in elkaar met de in Portugal ingeburgerde Angolees Batida aka Pedro Coquenão. Konono No.1  brengt een ode aan de roots van de groep – de hypnotische ritmetaal van de Zombo-etnie – als een subtiel experiment met minimalistische electronica. Absoluut begeesterend, geheid trances veroorzakend, en authentiek!

Sinds ‘Congotronics’ (uit 2004) heeft de Westerse rockliefhebber Konono No.1 liefdevol aan de borst gedrukt: hun mix van traditionele instrumenten, via autobatterijen versterkte likembés en knetelpercussie viel – terécht – zwaar in de smaak bij fans van Einstürzende Neubauten. Vervolgens ging de band op tour met The Ex, Tortoise, Björk en bleef hun noisy knisperende ster rijzen.

De Portuguees-Angolees Batida haalt de Afrikaanse muzikale tradities op soortgelijke wijze door de mangel, zij het op digitale wijze – met software in plaats van metaalschroot. Noem ‘Konono No.1 meets Batida’ dus gerust een monsteralliantie: wedden dat de combinatie van drummachines, polyritmitische beats en overstuurde likembés garant staat voor een indrukwekkend muzikaal hoogfeestje?