Tanya Tagaq + CHVE

deel een rit op carpool.be

za 21.01.2017

| ► deuren open: 20:00 uur / begint om | ► 9 € Korting / 11 € VVK / 13 € Kassa | ► |

concert @ 4AD

CHVE
(be)

20.30

De pletwals genaamd Amenra maakt even plaats voor CHVE, het jongste universum van frontman Colin H. van Eeckhout, waarin draailieren en drones een bezwerend geluidstapijt creëren.

Bij CHVE geen plaats voor zware gitaren, geen verpletterend gekrijs en geen bombastische drums, maar evenmin neo-folkmateriaal zoals Afterlife (de akoestische uitstap van Amenra) of van Eeckhouts andere band Harlowe. Wat brengt de nieuwste uitwas van Church of Ra, het collectief waar heel wat gelijkgestemde creatieve zielen eerlijk en intens in samenhokken, dan wel? Gewapend met enkel een spaarzame draailier, primitieve percussie en bijna sjamanistisch gezang, vervoert CHVE het publiek op een trip van transcendentale proporties.

RASA, de soloplaat van CHVE, ontpopt zich traag, maar neemt je mee naar een bezwerende en intieme bezinningsplaats, een geluidstapijt waarin je volledig wordt ondergedompeld en happend van lucht weer naar boven komt. Van Eeckhout staat sinds lang gekend om zijn intense performances, niets nieuws bij CHVE dus, maar bij CHVE komt deze intensiteit tot uiting via een verpletterend minimalisme. Live brengt CHVE een diepgaande catharsis teweeg bij zijn publiek, met slechts met luttele muzikale elementen. Dit in tegenstelling tot het compromisloze geweld van Amenra, en misschien komt net daarom CHVE nog harder en persoonlijker aan. Oordeel en voel vooral zelf.

Tanya Tagaq
(ca)

21.30

De Inuk keelzangerers Tanya Tagaq fungeert als hogepriesteres tijdens de huwelijksceremonie tussen hedendaagse popmuziek en diepgewortelde tradities. Ruw, apocalyptisch en zinnelijk, Tagaq transformeert live tot Moeder Aarde zelf: een geteisterde planeet, grommend en gillend van pijn…

Tanya Tagaq zoekt grenzen op, zowel muzikale als fysieke, en schrijft zich in zo binnen de traditie van fascinerende vocale kunstenaars als Diamanda Galás. Met haar extreme klankkunst – ze leerde haar traditionele keelklankzang van haar Inuk-moeder- versierde ze samenwerkingen met Björk en het Kronos Quartet en verwierf ze de Polaris Music Prize in 2014.

Op ‘Retribution’, de zangeres haar jongste en meest voldragen album, wordt ze bijgestaan door bloedbroeders Jesse Zubot, violist, en percussionist Jean Martin. Hun kronkelende klankkrassen balanceren op de grens tussen folk, klassieke muziek, death metal, post-rock en klezmer. Bovenop de aanzwellende, gierende soundscapes van haar band, gromt Tagaq als een begeesterde reuzin in trance. Haar kreten groeien uit haar eigenste, vrouwelijke binnenste, rusteloos meegolvend op de maandelijkse tijdingen, en evoceren een allesoverweldigende animale oerkracht, terwijl de band furieus verder galoppeert. Tagaq fulmineert: ‘Our mother grows angry/Retribution will be swift/We squander her soil and suck out her sweet, black blood to burn it’.

Haar -terechte- retributie of ‘vergelding’ richt zich letterlijk op het Canada van Trudeau, waar het historische doofpotthema van de culturele genocide van de inheemse bevolking steeds urgenter op de agenda komt, waar een epidemisch aantal inheemse vrouwen nog steeds ontvoerd, verkracht en vermoord worden maar waar een meedogenloze olie-industrie toch belangrijker wordt geacht. Nature’s revenge in de vorm van magistrale keelklanken.

Stemkunstenares Tanya Tagaq bedient het publiek, als een helse godin Gaia, van een pure primaire ceremonie vol echte waarachtige emotie. U bent gewaarschuwd, dit wordt een weergaloze rit!