Yonatan Gat + Fontaines D.C.

vr 26.10.2018

deuren open: 20:00 uur / Fontaines D.C. begint om 20:30 / 8 € Korting / 10 € VVK / 12 € Kassa / Staand

concert @ 4AD

Fontaines D.C.
(ie)

The Fall in jouw platenkast? Spits je oren als de wiedeweerga voor Fontaines D.C.: dit jonge no-nonsense vijftal schotelt je aanstekelijke, snedige indiepunk voor met een teug retro rock-‘n-roll om vingers bij af te likken. Smakelijk!

We verwachten hun debuut pas in 2019 op Partisan Records (IDLES, Eagulls, John Grant, Cigarettes After Sex), maar Fontaines D.C. maakt nu al furore met een zestal reeds uitgebrachte singles. Sinds de release van de straffe song Liberty Belle (2017), valt het jonge kwintet allerminst in dovemans oren: naast heel wat airplay op de Ierse radio, verzamelde Fontaines D.C. al meer dan 20K views op YouTube en overtuigen ze langzamerhand ook regionen buiten hun eigen landsgrenzen heen.

Fontaines D.C. ademt Dublin: niet alleen verwijzen de punkers naar hun herkomst in hun bandnaam (D.C. staat voor Dublin City); beïnvloed door de rijke geschiedenis van de tegencultuur, vertellen de songs bovendien poëtische verhalen – mét vettig Iers accent – over Dublin in al zijn glorie en gebreken. Geen inhoudsloze lyrics dus, maar in lijn met de recente punkgolf in Engeland kiezen deze jonge amokmakers voor maatschappelijke relevantie met een scherp kantje.

Bestempel het als rammelende punk, retro rock-‘n-roll, garage of grommende, brute postpunk: de authentieke sound is gebouwd op een krautrock groove en wordt gebracht met een rauwe punkattitude. Onder goedkeurend oog van wijlen Mark E. Smith (The Fall) of Jason Williamson (Sleaford Mods met band), bestormt Fontaines D.C. steevast met tomeloze energie het podium. Op de rand van een doorbraak?

Dit concert wordt georganiseerd i.h.k.v. Autumn Falls.

Yonatan Gat
(isr/us)

Met een flinke dosis rauwe punkenergie, weeft Yonatan Gat verschillende genres samen tot een nieuwe muzikale taal. De uitmuntende gitarist stelt in Diksmuide Universalists voor: een wereldse plaat die in het huidige vijandige politieke klimaat toch de complexe gelijkenissen tussen culturen weet te benadrukken.

Voordat componist, meestergitarist en producer Yonatan Gat aan zijn soloavontuur in New York begint, maakt hij deel uit van de revolutionaire Israëlische garagerockband Monotonix. De liveoptredens van dit trio waren zodanig controversieel dat Israël ze verbande. Monotonix werd destijds door SPIN magazine bekroond tot “the most exciting live band in rock ‘n’ roll”.

Eenmaal gevestigd in New York, wordt Gat snel uitgeroepen tot beste gitarist van de metropool. Hij verlegt er zijn focus naar het rituele, improvisatorische en sjamanistische met behoud van zijn kenmerkende punkenergie. Zijn solodebuut Director (2015) werd live opgenomen door Chris Woodhouse (producer van o.m. Thee Oh Sees) en bestaat uit een geniale mix van Braziliaanse psych, afrobeat, free jazz, surf en 20ste -eeuwse avant-garde.

Zijn recentste werk Universalists (2018), uitgebracht op Tak:til (het sublabel van Glitterbeat), is een experimenteel kunstwerk van onvergetelijke chaos. Gat zoekt uitersten op en kent geen grenzen. We horen o.m. indrukwekkende live-to-tape improvisaties, traditionele volksmuziek en gemanipuleerde samples van de etnomusicoloog Alan Lomax (jaren 40). Maar ook brutale, snoeiharde noise en ziedende punk zijn basisingrediënten van deze plaat.

En er is nog meer. De meestergitarist is te horen op de nieuwste plaat van Tal National, de Nigerese rock-‘n-rollband die eind juli op ons podium stond. Voor Universalists werkte hij bovendien samen met Thor Harris (Swans), die vorig jaar een betoverende performance neerzette in onze gezellige club.

Yonatan Gat laat zich live vergezellen door The Eastern Medicine Singers: een bijzondere groep van Algonkin drummers (inheems volk uit Noord-Amerika/Canada), wat het geheel gegarandeerd nog boeiender maakt!