Fontaines D.C.
(ie)

The Fall in jouw platenkast? Spits je oren als de wiedeweerga voor Fontaines D.C.: dit jonge no-nonsense vijftal schotelt je aanstekelijke, snedige indiepunk voor met een teug retro rock-‘n-roll om vingers bij af te likken. Smakelijk!

We verwachten hun debuut pas in 2019 op Partisan Records (IDLES, Eagulls, John Grant, Cigarettes After Sex), maar Fontaines D.C. maakt nu al furore met een zestal reeds uitgebrachte singles. Sinds de release van de straffe song Liberty Belle (2017), valt het jonge kwintet allerminst in dovemans oren: naast heel wat airplay op de Ierse radio, verzamelde Fontaines D.C. al meer dan 20K views op YouTube en overtuigen ze langzamerhand ook regionen buiten hun eigen landsgrenzen heen.

Fontaines D.C. ademt Dublin: niet alleen verwijzen de punkers naar hun herkomst in hun bandnaam (D.C. staat voor Dublin City); beïnvloed door de rijke geschiedenis van de tegencultuur, vertellen de songs bovendien poëtische verhalen – mét vettig Iers accent – over Dublin in al zijn glorie en gebreken. Geen inhoudsloze lyrics dus, maar in lijn met de recente punkgolf in Engeland kiezen deze jonge amokmakers voor maatschappelijke relevantie met een scherp kantje.

Bestempel het als rammelende punk, retro rock-‘n-roll, garage of grommende, brute postpunk: de authentieke sound is gebouwd op een krautrock groove en wordt gebracht met een rauwe punkattitude. Onder goedkeurend oog van wijlen Mark E. Smith (The Fall) of Jason Williamson (Sleaford Mods met band), bestormt Fontaines D.C. steevast met tomeloze energie het podium. Op de rand van een doorbraak?