Het Zesde Metaal + Broeder Dieleman

deel een rit op carpool.be

za 14.02.2015

| ► deuren open: 20:30 uur / begint om | ► | ► |

concert @ 4AD

Het Zesde Metaal
(be)

Met Ploegsteert dichtte Het Zesde Metaal de kloof met de kopgroep. Met het veelzijdige Nie voe kinders bewijzen Cappelle en co dat ze nog fris in het zadel zitten en elk parcours de baas kunnen.

Zet jullie hier, dat ik het allemaal expliqueer. De eerste zin van de nieuwe plaat van Het Zesde Metaal maakt meteen duidelijk dat frontman Wannes Cappelle nog van alles te vertellen heeft. Maar terwijl hij op voorganger Ploegsteert nog demonen van zich afschudde, blinkt hij op Nie voe kinders in zijn vel. Met uitzondering van Ip min knieën – zelden klonk een smeekbede oprechter – hebben Cappelle en schrijfkompaan Robin Aerts de autobiografisch getinte verhalen ingeruild voor meer intuïtie en zelfrelativering. Ja, er wordt nog behoorlijk wat ‘geëxpliqueerd’, maar als Cappelle zich voorneemt om ‘zijn volk te verheffen’ (Bouwt ip mie) schreeuwt hij vooral om een korrel zout. Eerste single Dag zonder schoenen kan dienst doen als manifest voor het je-m’en-foutisme, en zelfs een mokerslag als titelsong Nie voe kinders slaat je met de glimlach tegen het canvas. Klinkt het toch wat somberder, dan zijn er nog vintage HZM-zinnen als ‘t Is beter dat er lucht aan kan, dat ’t skone kan genezen (Genezen).

Lucht is precies waar Het Zesde Metaal naar op zoek was. Met hun keuze voor producer Jo Francken (Admiral Freebee, Triggerfinger, Dez Mona) koos Het Zesde Metaal bewust voor een sound die minder brutaal naar de keel grijpt, maar opnieuw meer vlees rond het bot laat zitten. Tom Pintens (toetsen, gitaar), Filip Wauters (gitaar), Tim Van Oosten (drums) en Robin Aerts (bas) maken dankbaar gebruik van de extra ademruimte. Gie, den otto en ik pompt vooruit op een meeslepende groove, de poprock van Vakskes roept herinneringen op aan debuutplaatAkattemets, en in het onheilspellend aanzwellende Toe nu maar en slotnummer Zet mie af speelt de band veel meer dan een bijrol naast de als vanouds bezwerende Cappelle.

Broeder Dieleman
(be)

Speciaal voor deze avond brengen Wannes en co. Broeder Dieleman naar deze contreien. Een zielsverwant zowaar. Met zijn sappig Zeeuws (dat heel dicht aanleunt bij het West-Vlaams), introspectieve teksten en naar de keel grijpende songs lijkt hij zowat de perfecte opener.

Broeder Dieleman is aan een snelle opmars bezig bij onze Noorderburen en wordt alom gerespecteerd en geroemd als een integere artiest die de verstildheid van het Zeeuwse leven en landschap perfect weet te vertalen in zijn songs.

Dat muzikanten eigenlijk heel gewone mensen zijn, bewijst hij met zijn laatste plaatGloria, die hij in zijn huiskamer opnam, terwijl de kinderen naar school waren. Banjo, gitaar en piano vervullen de hoofdrollen in een sound die een vreemd soort tijdloosheid lijkt uit te stralen.

Onlangs nog haalde hij Bonnie ‘Prince’ Billy naar Nederland voor een unieke en intieme kerkentour. Muzikale affiniteit heeft hij ook met zijn held, in zijn uitgesproken liefde voor americana en de uitgepuurde lof-fi aanpak.

Mocht onthaasting een muzikale vertaling krijgen, dan komt deze Broeder Dieleman dicht in de buurt