MDCIII + Rumours

deel een rit op carpool.be

vr 11.01.2019

| ► deuren open: 20:00 uur / Rumours begint om 20:30 | ► 8 € Korting / 10 € VVK / 12 € Kassa / 2.40 € UiTPAS Kansentarief | ► |

concert @ 4AD

Rumours
(be)

Rumours zweert bij donkere elektronica met licht dansbaar fleurige inslag. Met de zelfverkondigde sjamaan-hop trachten ze nieuwe zielen voor zich te winnen van Gent tot in Ibiza!

De frivole mix aan talent die Rumours heet, heeft zijn wortels in een mooie rits groepen. Zangeres Hannah Vandenbussche en elektronica-wizzard Jonas Boermans waren eerder aan het werk bij Monami. Pieter-Jan Cools op synths, zat voorheen bij Brihang aan de producerstafel en Stefanie Mannaerts, die we kennen als de schuimbekkende drumster van BRUTUS, zorgt hier voor strakke beats. Met deze ervaring op zak ging Rumours resoluut voor een eigen sound van dark ambient elektropop.

Naast heel wat optredens heeft dit viertal al een flinke berg werk verzet. Voor hun debuut Megamix werd meteen voor elke song ook een video ingeblikt en dat waren er welgeteld elf! Het album zelf gingen ze gewoon even op Ibiza afwerken. De locatie zorgde er mede voor dat de sound een iets vrolijker jurkje aangemeten kreeg. Pieter-Jan Cools: “We hebben die zuiderse ruimte en sfeer echt gebruikt op het album. Terug in de studio hebben we dat zomerse gevoel proberen vast te houden, een never ending summer.

Maar toch, doorheen de feestmood weerklinken nog steeds kille noord-scandinavische klanken à la Fever Ray en de onrustig overslaande stem van zangeres Hannah, zoals ook Björk dat wel eens durft. Stefanie weeft een web van tegendraadse beats en spaarzame percussie, met dezelfde specie die Arca en het zachtere Zola Jesus gebruiken. Het geheel kleeft aan elkaar met een eigentijds synth-geluid, dat we ook terugvinden bij Blanck Mass.

Zoals het spreektwoord zegt: ‘Vriest het op de elfde nacht, zes weken vorst wordt er verwacht.’ Daar gaan we met Rumours niet van uit!


MDCIII
(be)

Eén van de meest prominente spilfiguren van The New Wave of Belgian Jazz, Matthias De Craene, slaat met MDCIII vrijelijk alle jazzclichés aan diggelen en verleidt de luisteraar met het intrigerend spel tussen saxofoon en drums.

Dat de jongste lichting jazzmuzikanten in België wel erg spannende dingen doen, wist u vast al. Van Robin Verheyen (Taxiwars ea.) compromisloze, briesende saxofoonspel, de eclectische mix van Black Flower, de hoekige grooves van De Beren Gieren, de broeihaard van jazz, funk, rock, hiphop en next level-elektronica van Lander Gyselinck’s STUFF. en Beraadgeslagen, de Belgische jazz floreert als nooit te voren. Wonderkind Matthias de Craene, saxofonist bij Nordmann, voegt met MDCIII een hoogst interessant specimen toe aan deze wonderlijke jazzwereld.

Naar lichtend voorbeeld van Interstellar Space, het postuum uitgebrachte album van John Coltrane met Rashied Ali stelt MDC III de spirituele interactie tussen saxofoon en drums centraal. Samen met Simon Segers (De Beren Gieren) en Lennert Jacobs (The Germans, The Hong Kong Dong) dissecteert, (her)interpreteert en verbouwt De Craene deze sound tot een geheel eigen interpretatie.

MDCIII voelt vrij aan: vrij van vorm en vrij van logica. De band dompelt je onder in ritualistische ritmes, ondersteund door het zachte geluid van drumborstels op de vellen, en een uitnodigende en bijwijlen ook extatische sax. De debuutplaat van MDCIII, Dreamhatchers, laat je alle hoeken van de jazzkamer zien, in 1000 klanken, kleuren en geuren tegelijk. Het resultaat is een intrigerende plaat, die –het lijkt wel- het onderbewuste tot leven brengt, tropische nachtmerries heen en weer laat paraderen en de spanning steeds hoger opdrijft: dat hogepriester Dijf Sanders zijn voodoo-zegen uitsprak over MDCIII is meer dan duidelijk!

MDCIII beklijft, verwondert en laat je met een onbehagelijk gevoel achter. De Belgische jazzwereld heeft er weeral een prachtige rusteloze telg bij.