Fabrizio Paterlini
(it)

Neoklassiek, ambient of new age: hoe je de verstilde schoonheid van pianist/componist Fabrizio Paterlini ook omschrijft, zelf houdt hij het enigmatisch op ‘een glas rode wijn op een zomeravond’.

Dat Fabrizio Paterlini leeft en werkt vanuit het romantische Mantua (Italië) , geboorteplaats van Vergilius en werkplek van Monteverdi, lijkt niet meer dan logisch. De tijdloze elegantie, en artistieke diepgang van de stad vonden hun weg naar Paterlini’s composities: emotioneel geladen en delicate pianostukken waar een passionele verhalenwereld achter schuilt. Dromerige, vaak spaarzame, melodieën die de psyche tempereren en de luisteraar laten reflecteren.

Sinds zijn prachtig getiteld debuut ‘Viaggi in Aeromobile’ (‘Reizen in Vliegtuig’ – 2007) laat de Italiaan zowat jaarlijks een album op de wereld los. Steevast sierlijk gestructureerde, warme en schijnbaar eenvoudige composities, waarmee de componist de vergelijking met Ludovico Einaudi, George Winston en zelfs Erik Satie doorstaat. Zijn natuurlijk en organisch pianospel brachten hem -na een groeiende Italiaanse fanbase- een wereldwijde appreciatie, mede dankzij Spotify-playlists waar hij meer dan 65 miljoen plays op verzamelde.

Uitstappen richting elektronica, een uitgebreider instrumentarium en de toevoeging van strijkers aan zijn werk (zoals op ‘Secret Book’ uit 2017) zorgde voor een verdere inkleuring van zijn universum. Maar bovenal blijft het hem, meer dan tien jaar na zijn debuut, lukken om met zijn songs in te haken op universele menselijke emoties. Paterlini’s persoonlijk adagium luidt: ‘Making sad music makes me happier’, maar ook van het luisteren naar zijn werk verdwijnen de alledaagse besoignes en schijnt het licht net iets harder op de prachtige wereld die ons omringt.