Anika + Tape Cuts Tape

deel een rit op carpool.be

vr 12.04.2013

| ► deuren open: 20:30 uur / begint om | ► | ► |

concert @ 4AD

Anika

(uk)

In een vroeger leven pendelde de Duits-Britse Anika als politiek journaliste tussen Bristol en Berlijn. Op een dag ontmoette ze Portishead-bezieler Geoff Barrow, die op zoek was naar een nieuwe zangeres voor zijn band Beak>. Al snel bleek dat ze er dezelfde visie op muziek op na hielden, inclusief een grote voorliefde voor punk, dub en 60’s meidengroepen. Amper een week later dook Anika samen met het voltallige Beak> (Geoff Barrow, Blily Fuller en Matt Williams) de studio in. Twaalf dagen later was het zelfgetitelde debuutalbum (Stones Throw Records) een feit. Het resultaat is politiek geladen, trashy en dubby met een geut punk en funk. Anika en haar kompanen etaleren naast een samenhangende sound en een staaltje vanuneasy listening, een heerlijk verfrissende kijk op 80’s no wave en postpunk met ondermeer flink gestoorde covers van Yoko Ono, Bob Dylan en The Kinks. Anika klinkt bij vlagen als een DIY incarnatie van Nico die in de clinch gaat met in reverb gedrenkte drumcomputerritmes en zware old-school dublijnen. De laaiend enthousiaste reviews in ondermeer Rolling Stone en NME waren alvast het begin van een mooie muzikale toekomst. Dit voorjaar komt Anika op de proppen met een nieuwe titelloze EP, opnieuw opgenomen met de leden van Beak>.

Tape Cuts Tape

(be)

Tape Cuts Tape is één van de vele muzikale vehikels van Rudy Trouvé, die we kennen als een veelzijdig artiest met een indrukwekkend palmares (dEUS, Dead Man Ray, Kiss My Jazz, Rudy Trouvé Septet, etc.). Trouvé schuwt het experiment niet, zo ook in Tape Cuts Tape, een project met percussionist Eric Thielemans en jazz zangeres Lynn Cassiers. Met hun tweede album Black Mold (Jezus Factory/Rough Trade) deed de band begin dit jaar opnieuw een uiterst fascinerende worp. De plaat verenigt op intrigerende wijze verleden, heden en toekomst waarbij avant-garde, experimentele indie, onorthodoxe postpunk structuren, dubby drones, onheilszwangere improvisaties en jazzy uitstapjes de DNA-componenten vormen. Rudy Trouvé noemt het op effectapparatuur gebaseerde, gemuteerde popmuzieken Lynn Cassiers omschrijft Tape Cuts Tape als een elektroakoestische verwerkingsmachine van radiovriendelijk en minder radiovriendelijk auditief afval. Tape Cuts Tape schetst met Black Mold een broeierig relaas van een uitdijende fungus op zinnebeeldige, nachtelijke dwaaltocht in een koortsachtig drukke metropool.