Come + Siem Reap

deel een rit op carpool.be

za 01.10.2022

| ► deuren open: 20:00 uur / Siem Reap begint om 20:30 | ► 12 € Korting / 14 € VVK / 16 € Kassa / 3.20 € UiTPAS Kansentarief | ► Staand evenement |

concert @ 4AD

Siem Reap
(be)

Haperende noise drones, oorverdovend gefluister en traag openbloeiende songs… Siem Reap laat je alle hoeken van zijn zielskamer zien, waar een eeuwige wonderschone herfst heerst.

Gitarist Gilles Demolder, gekend van post-metal bands als Oathbreaker en Wiegedood, verwerkt met Siem Reap zijn dagelijkse gedachten en frustraties, als coping mechanisme met masculiniteit, alcoholisme, familie en relaties. Maar laat u niet misleiden door ’s mans muzikale C.V., met voornoemde bands deelt Siem Reap vooral zijn diepgaande intensiteit: van post-hardcore naar fragiele slowcore. Uitgebeende songs, met zachte melodieën, omzwachteld in dikke lagen van atmosferische soundscapes: Siem Reap kan je in het Duysterlandschap vinden tussen de meanderende songs van Pinback, de epische gelaagdheid van postrockbands als Explosions in The Sky en de tomeloos eerlijke weemoed van Bonnie Prince Billy’s I see A Darkness.

Op Siem Reap debuutalbum Now What? lijkt Demolder met songs als Happiness is Other People te knipogen naar Mogwai’s Happy Songs For Happy People (ook muzikaal) en de vocal en ritmiek uit Honingkuchen had niet misstaan op Slint’s Spiderland. Live brengt Demolder zijn muzikale zielsverhalen samen met Wim Coppers (Wiegedood), Jasper Hollevoet (Sunflower en Ventilateur) en Filip Brans (Dogpeople).

Siem Reap is het resultaat van drie jaar hard werken voor Demolder, een muzikale zoektocht tijdens slapeloze nachten. Met Now What? ontdeed Demolder zich van zijn metalen harnas om een absoluut betoverend, openhartig, muzikaal zelfportret te presenteren. Chapeau voor zijn durf, maar bovenal chapeau voor deze prachtige plaat.

Come
(vs)

Onder leiding van zangeres, gitarist en songwriter Thalia Zedek, samen met o.a. Codeine drummer Chris Brokaw, genereert de legendarische band Come een suggestieve blend van blues, postpunk en indierock, steevast met een donkere, dissonante ondertoon. Come: volgens 4AD niet minder dan één van de mijlpalen van de nineties muziekgeschiedenis. 

In het alternatieve muzieklandschap anno 1992 brengt Come zijn debuutalbum 11:11 uit, en God weet dat de stapel uitmuntende gitaarplaten toen nog schier onoverzichtelijk was. Maar Come steekt boven de massa uit met hun thematisch donkere, emotioneel intense en lange slowcore nummers, gekenmerkt door Thalia Zedeks (Uzi, Live Skull, Dangerous Birds) emotionele zang, abrupte ritmes en het gespannen gitaarspel tussen Zedek en Chris Brokaw, beiden uitzonderlijke gitaristen. Van Jay Mascis (Dinosaur Jr.), Bob Mould (Hüskür Dü) tot Kurt Cobain en Sonic Youth, allen buigen ze het hoofd voor de dissidente rock van Come.

In 1994 volgde hun meest geprezen album Don’t Ask, Don’t Tell (prachtig heruitgegeven bij Matador Records in oktober 2021), opgenomen te midden hectische tourschema’s. Het werd een coherentere plaat, gefocust en met een duidelijke narratieve spanningsboog van begin tot eind. Non-conforme eigenzinnige rock met een wurgende intensiteit, waar thematische en muzikale lijnen naar klassieke muziek, Oost-Europese traditionele folk en punk te trekken zijn, waarop Thalia Zedeks overweldigende aanwezigheid ongehoord was. Rauw, met een diepe emotionele investering alsof ze alle tragiek van de wereld wil bevatten, een grillige gids naar een adembenemend landschap, een panorama van de ziel.

Na het 66 minuten durende hoogstandje Gently, Down The Stream (1998) werd het stil rond Come. De leden gingen ieder hun eigen weg, wat hen zelfs tot op het 4AD-podium bracht (Thalia Zedek 2003 en 2014 en met haar band E in 2017 en Chris Brokaw met Dirtmusic in 2010). Hun individuele muziek bleef desalniettemin absoluut relevant, met een stevige cultaanhang tot gevolg.

Come belooft één van de 4AD-hoogtepunten van 2022 te worden, een les in muziekgeschiedenis én een dissonante trip richting ontroering in één.