Exposant aan de wand

Tijdens onze tweemaandelijkse expo’s palmt een (nieuwe) beeldende kunstenaar of fotograaf de muren in van het 4AD-café.

Nieuwe kandidaten kunnen zich melden via het contactformulier : je werk hoeft niet over muziek te gaan, zolang het maar getuigt van een flinke dosis eigenzinnigheid.

4AD verwelkomt in januari Lies Caeyers uit Leuven als exposant aan de wand.

Enkele aspecten uit de medische wetenschap zijn terugkerende elementen in het werk van Lies Caeyers. Haar oeuvre wordt gevormd door een aaneenschakeling van pogingen zich te verzetten tegen dood en verval. Met een reeks experimenten op haar eigen menselijke vorm zoekt ze manieren om zichzelf te overleven, een praktijkstudie om de mensheid in zijn totaliteit te conserveren. In haar werk worden vaak tegenstrijdige elementen samengebracht, zoals leven en dood, schoonheid en afschuw en orde en chaos.

De verzameling objecten van het project Kabinet werd opgebouwd vanuit persoonlijke ervaringen van de kunstenaar. Door het onderverdelen, rangschikken en omkaderen van deze herinneringen maakt Lies Caeyers met ‘kamerstukken’ een eigenaardige reeks zelfportretten.

Welke materialen kunnen dienen? Welke technieken kan men inzetten? Kabinet toont een verzameling van studies, testen en inzichten die in een semi-wetenschappelijke, bijna klinische context worden gepresenteerd. Kijkend naar deze collectie objets trouvés en creaties, worden we onweerlegbaar geprikkeld in ons associatieve vermogen, wordt er appel gedaan op onze (private) herinneringen, onze eigen obsessies en gevoeligheden. Niets daarvan wordt uitgesproken, maar gewoon ‘getoond’. De kunstenaar hanteert daarbij tegenstrijdige methodieken. Ze is gefascineerd door zowel high tech als ambacht, orde en chaos. Ze hecht belang aan perfectie maar staat tegelijkertijd open voor de schoonheid van de mislukking. – uit de tekst ‘Lies Caeyers – Kabinet’, Mieke Mels, 2015

Met behulp van het Cruse Fine Art scansysteem ontwikkelde Lies Caeyers van alle getoonde werken een gelimiteerde reproductie van Japans papier op Ayous hout. De scantechnologie levert een beeld op van hoge kwaliteit met over de hele oppervlakte een gelijke uitlichting en zonder vervorming van perspectief. De afdruk krijgt hierdoor een bijzondere diepte, alsof men bij het bekijken van het beeld opnieuw voor een reeks echte objecten staat. Hun uitvergroting versterkt het bevreemdend gevoel.

Meer info & contact via: http://www.liescaeyers.com